חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כללי בטיחות בשמש

כללי בטיחות בשמש – סכנות השמש ושעות חשיפה לשמש

האביב והקיץ הם זמן נהדר לצאת החוצה ולהנות ממזג האוויר הנעים. אחרי חורף ארוך בו מחשיך מוקדם והשמש מתחבאת מאחורי עננים, כולנו משתוקקים להרגיש שוב את קרני השמש החמימות  לצאת לטיולים בטבע, ליהנות מהפריחה, וכשממש מתחמם, לטבול וליהנות בים ובברכה.

אבל יחד עם ההתחממות מגיעה גם אחריות לשמור ולהגן על העור שלנו מפני קרני השמש המזיקות. העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף שחשוף ביותר להשפעות הסביבה ולכן עלינו לשמור עליו בהקפדה יתרה. במאמר הבא תוכלו ללמוד על סכנות השמש, מהן שעות מסוכנות לחשיפה לשמש  ולמצוא כללי בטיחות בשמש שיעזרו לכם לשמור על עצמכם ועל המשפחה.

הסכנות בחשיפה לשמש

השמש מקיימת את החיים על פני כדור הארץ והיא טובה ובריאה לבני האדם, למשל כמקור לויטמין די חיוני שנוצר בחשיפה מתונה לשמש. אך חשיפה לשמש ללא הגנה מתאימה, עלולה לסכן את בריאותנו.

ההשפעה המזיקה ביותר של חשיפה לשמש היא סרטן העור, שעלול להתפתח במקרים של חשיפה ממושכת או מצטברת לשמש. הכוונה היא שלא רק כאשר אנחנו שוכבים להשתזף בחוף הים במשך השעות הכי חמות ביום נוצר סיכון להתפתחות סרטן, אלא גם כאשר אנחנו נחשפים לשמש ללא הגנה למשך זמן קצר ובאופן חוזר ונשנה, כמו הליכה למכולת, טיול קצר עם הכלב וכדומה. זה נכון במיוחד בחשיפה קצרה לשמש במשך שעות שמש מסוכנות (בין 12 ל-4 אחר הצהריים).

בנוסף לסכנה להתפתחות סרטן העור, חשיפה לשמש עלולה לגרום לכוויות, הזדקנות מואצת של העור ונזק לראייה ולעיניים.

כללי בטיחות בשמש

הסוד לשמירה על העור בשמש הוא לשלב מגוון שיטות הגנה יעילות ולא להסתמך אך ורק על אמצעי הגנה אחד. כדי לעזור לכם להיות חכמים בשמש, אספנו כמה כללים, טיפים ועצות שניתן לשלב יחד ליצירת הגנה טובה מפני השמש בעת הבילוי בחיק הטבע.

1. כיסוי מתאים: 

ביגוד מבדים בדרגת ההגנה הגבוהה +50 UPF מספק כיסוי מצוין והגנה מיטבית מפני קרני שמש אולטרה סגולות (UV). הבגדים מגנים על חלקים נרחבים של העור במשך שעות חשיפה לשמש ואינם מאבדים את יעילותם לאורך זמן בניגוד לקרם הגנה.

ניתן למצוא היום בגדים ובגדי-ים העשויים מחומרים מיוחדים שמספקים הגנה מוגברת ושומרים על תחושה מאווררת ונעימה באותו הזמן. בגדים אלה מסומנים לרוב באותיות UPF שמעידות על כך שהם מספקים הגנה מפני קרני UV. חשוב להבדיל בין בדים רגילים אשר עבירים לקרני UVA לבין בדים בדרגת ההגנה +50 UPF אשר חוסמים למעלה מ-98% גם מקרני UVA וגם מקרני UVB ללא הגבלת זמן. כל שמכסים חלק גדול יותר מהעור, כמו למשל שרוולים ארוכים, צווארון גבוה, מכנסיים, כך ההגנה על העור טובה יותר.

שילוב של בגדים ארוכים יחד עם כובע רחב שוליים או כובע ליגיונר יעזור להגן גם על הגוף וגם על אזור הפנים, האוזניים והצוואר. משקפי שמש איכותיות עם עדשות שמספקות הגנה מפני קרני השמש יגנו על העיניים וימנעו הסתנוורות ובמקרים חמורים אף פגיעה בראייה בגלל חשיפה לשמש.

2. חפשו צל:

כאשר נמצאים בחוץ, חשוב לחפש מקומות מוצלים, בעיקר במשך שעות מסוכנות בשמש בין 12 בצהריים ל-4 אחר הצהריים. אלו הן השעות החמות ביותר בהן יש חשיפה מוגברת לקרני UV מזיקות ולכן מומלץ להימנע לחלוטין מחשיפה לשמש בשעות אלה.

אם אתם מתכננים טיול בטבע או נסיעה לחוף הים, נסו לתכנן את הזמנים כך שבשעות החמות תהיו במקום מוצל ומוגן משמש. חפשו מכסה צל מעצים גבוהים בטבע או שמשיות בחוף הים. אם יש חשש שלא יהיה צל במקום אליו אתם הולכים, שיקלו להביא צילייה מתקפלת בתיק למקרה הצורך.

גם בחיי היום-יום הצל הוא חבר. נסו ללכת בצד המוצל של הרחוב כשמתאפשר, לשבת תחת שמשייה בבית הקפה החביב עליכם ולעמוד באזור מוצל בעת שיחה עם חברים בחוץ או ישיבה על הדשא באוניברסיטה.

3. מקדם הגנה:

מקדם הגנה מגיע במגוון רחב של מרקמים ורמות הגנה לכן כדאי לנסות כמה מוצרים שונים על מנת למצוא את אופן השימוש שנוח לכם ביותר. בין אם מדובר בספריי שקוף, קרם לחות מועשר או כל סוג אחר של מקדם הגנה, חשוב לבחור מקדם הגנה שיהיה לכם נוח להשתמש בו באופן יום – יומי. חשוב שתזכרו- הקרמים אמנם חוסמים ביעילות את קרני UVB המשזפות את העור אולם לא בהכרח יעילים כנגד קרני UVA אשר חודרות לשכבת האפידרמיס הפנימית של העור ולאורך זמן מעוררות גידולים סרטניים.

מעבר לנוחות השימוש, מקדם ההגנה שתבחרו צריך להיות מאושר על ידי משרד הבריאות ובעל רמת הגנה SPF של לפחות 15. מדד ה-SPF הוא מדד שמעיד על רמת ההגנה מפני קרני שמש מזיקות. המספר מציין כמה זמן יקח לקרני UVB לגרום לעור להאדים כאשר משתמשים במקדם ההגנה לעומת כאשר לא משתמשים בו.

למשל, אם השתמשתם במקדם הגנה עם SPF 15 יקח לקרני השמש המזיקות פי 15 יותר זמן להאדים את העור שלכם. זה נכון כמובן רק אם הקפדתם על שימוש נכון, מריחה אחידה ונדיבה של מקדם ההגנה וחזרה על הפעולה כל שעתיים או אחרי כל טבילה במקור מים.

4. גורמי סיכון מוגברים:

כל סוגי העור נמצאים בסיכון מסוים להשפעות מזיקות של השמש. אך יש מספר מאפיינים פיזיים שמעידים על צורך בזהירות מוגברת כמו למשל עור בהיר, שיער בלונדיני, ג’ינג’י או חום בהיר ומקרים של סרטן עור במשפחה או ברקע הרפואי של המטופל.

בשורה התחתונה, שמירה על עור בריא גם בשמש דורשת שילוב של כמה שיטות הגנה במקביל כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר. בעזרת הכללים שצוינו למעלה תוכלו לצאת ולהנות מהטבע והשמש הנעימה תוך כדי שמירה על עור בריא ויפה לאורך זמן.

אם אתם מחפשים הגנה איכותית מפני השמש לכל המשפחה, אנחנו בחברת SunWay מציעים מבחר בגדי ים, כובעים ובגדי מטיילים שיאפשרו לכם לטייל, לשחות או לעבוד בחוץ מבלי לוותר על נוחות וסגנון. אתם מוזמנים לשלב את האביזרים האיכותיים של SunWay בשגרת הרגלי “חכמים בשמש” שלכם וליהנות מיציאה החוצה בראש שקט.