חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מסע מפסולת ללבוש – ביגוד ממוחזר

מסע מפסולת ללבוש מיחזור בתעשיית הטקסטיל SUNWAY

מיחזור פלסטיק

פסולת פלסטיק היא אחת הסכנות של כדור הארץ הצפויה להביא אסונות טבע לעולם החי, ולים. הפלסטיק מזהם את הקרקע ואת הנוף, נאכל על ידי בעלי החיים וגורם להם לפציעות, לזיהום ולחנק. בנוסף, החומרים הרעילים שבפלסטיק נכנסים לפעמים גם למחזור השתייה שלנו, נספגים בקרקע וגורמים להשפעות בריאותיות שליליות שונות. כמות עצומה של פסולת הפלסטיק שאנחנו משליכים מגיעה בסופו של דבר גם אל הים. בכל שנה מגיעים 8 מיליון טונות של פסולת לים. מיחזור מוצרי פלסטיק, הוא אחת מהדרכים למזער את הנזקים של פסולת הפלסטיק. מיחזור פלסטיק חשוב ביותר מכיוון שפלסטיק אינו מתכלה, או נכון יותר לוקח לו מאות שנים להתכלות. על כן חשוב להגביר את המודעות למיחזור ולהסביר כיצד למחזר את הפלסטיק בצורה הנכונה. אחד מהתוצרים שניתן לייצר בעזרת מיחזור מוצרי פלסטיק, הוא פוליאסטר אקולוגי המשמש לתעשיית הטקסטיל.

 

איך הופכים פלסטיק לחוט פוליאסטר?

בקבוקי פלסטיק עשויים PET (פוליאתילן טרפתאלט) ומהווים בסיס לייצור חומר פוליאסטר אקולוגי. תהליך ייצור החומר בנוי מכמה שלבים:

  • מיון והובלה למתקן ייעודי – בקבוקים אלו ממוינים במכלי מחזור ייעודיים ונאגרים יחד בחבילות גדולות. חבילות אלו מובלות למתקן מיוחד שבו הבקבוקים מנוקים היטב ונשטפים באמבט עיקור, זאת על מנת להסיר חומר זר שאינו מתאים ליצירת הפוליאסטר האקולוגי. 
  • ניקיון יסודי – הבקבוקים מנוקים משאריות לכלוך, מדבקות, שאריות תוויות נייר ומכסים. לאחר מכן מייבשים את הבקבוקים הנקיים. 
  • הפרדה לפי צבעים – השלב הבא הוא הפרדת הבקבוקים לפי צבע. הבקבוקים השקופים יפיקו חוט פוליאסטר לבן והבקבוקים הירוקים מייצרים חוט בגוון ירוק. 
  • טחינה – הבקבוקים נכנסים למטחנה שם הם נטחנים לפתיתים קטנים. הפתיתים מושלכים לאוויר חם כדי לתת להם ציפוי קשיח ואז מתייבשים כדי להסיר את כל הלחות שנותרה. 
  • המסת הפתיתים שנוצרו – הפתיתים היבשים והפריכים נדחפים דרך צינורות חמים כדי להמיס אותם לנוזל סמיך. הנוזל הזה מסונן דרך צלחת צבע עם 68 חורים זעירים. כאשר פוליאסטר נוזלי זורם דרך החורים, הוא יוצר סיב שהוא חמישית מעובי שיער האדם. את הפתיתים הלבנים מלבינים בכלור ואילו הפתיתים הכהים ישמשו בעתיד לחוט בצבע כהה. 
  • גלילי אוויר – אחרי שהחוטים הפריכים מתקשים הם נשלחים לגלילים שבהם האוויר מסבך את החוטים כדי ליצור חוט דמוי חוט דנטלי ואז הם עוברים למכונת סלילה. המכונה מושכת את החוט מעל גלילי מתכת חמים כדי למתוח אותו וליישר מחדש את מולקולות הפוליאסטר.
  • החוט מוכן – החוט המתקבל מוכן לסריגת בדי פוליאסטר. פוליאסטר ממוחזר מעניק חיים שניים לחומר שאינו מתכלה במקום להגיע לאוקיאנוס. 

 

מה ניתן לייצר מפוליאסטר אקולוגי?

כתוצאה מתהליכי מיחזור מתוחכמים של בקבוקי פלסטיק ופסולת אוקיינוס אחרת, כמו רשתות דייגים, נוצרים חוטים סינטטיים כמו חוט ניילון ממוחזר וחוט פוליאסטר ממוחזר. בדים עם רכיבים של ניילון או פוליאסטר מאופיינים על ידי אלסטיות, עמידות ללחץ, עמידות לסביבה מלוחה או כלור, שומרים על תכונותיהם גם לאחר שטיפות רבות. זאת הסיבה, שדווקא בגדי ים נהנים מכל האיכויות האלה ומתאימים במיוחד לשימוש בבדים ממוחזרים שנוצרו בתהליכים אקולוגיים של עיבוד ממוחזרת של פלסטיק.

 

האם בגדי הים יצילו את האוקיינוסים?

על פי  UNEP – התוכנית הסביבתית של האו”ם אשר מובילה מדיניות סביבתית עולמית, ועל פי FAO ארגון המזון והחקלאות של האו”ם – 640 אלף טון של רשתות דייג ננטשות בקרקעית האוקיינוסים. נתונים מדאיגים כאלו אומרים שאם לא ישתנה המצב, עד שנת 2050 הימים שלנו עלולים להכיל יותר אשפה מדגים. 

 

ים בריא- מסע מפסולת ללבוש

יוזמת “ים בריא מסע מפסולת ללבוש” נוסדה במטרה לפנות פסולת, בעיקר רשתות דייג מהים לצורך יצירת ים בריא יותר ומיחזור פסולת ימית למוצרי טקסטיל.

ECONYL® – חוט ניילון משוחזר 100% המופק מפסולת טרום ופוסט תעשייתית כגון רשתות דייג שננטשו בים, שאריות בדים, פלסטיק תעשייתי –כל אלו מושלמים כניילון ממוחזר בתעשיית הבדים, בימים אלו אנחנו מתחילים לשלב את הסיב הזה בחלק מבגדי הים של SUNWAY.

שימוש בבדים כאלו מאפשר לנו להיות חלק מהקהילה התעשייתית שתומכת ב”ים בריא”. יוזמה שנוסדה ע”י 3 חברות בינלאומיות: Star Sock, Aquafil ו-  NGO Ghost אשר חולקות משימה משותפת- לנקות את מי כוכב הלכת שלנו מזיהום.

היוזמה פועלת באירופה ומתמקדת בים הצפוני, הים האדריאטי והים התיכון. כל האזורים החשובים למגוון ביולוגי ותיירות וגם משמשים רבות לדייג.

רשתות הדייג שנזרקו, האבודות או הנטושות נקראות “רשתות רפאים” מכיוון שהן ממשיכות לתפוס דגים וחיות ימיות אחרות ללא מעורבות אנושית. מיליוני בעלי חיים ימיים כולל דולפינים, כלבי ים, צבים  ואפילו כרישים סובלים ומתים בגלל הסתבכות ברשתות אלו. ציוד דיג עלול להינטש, להיאבד או להיות מושלך באזור אחד של העולם ולהגיע למקום אחר. זרמי אוקיינוס  ורוחות יכולים לשאת ציוד דיג רפאים אלפי קילומטרים. אפילו בתי גידול מרוחקים של אנטרקטיקה אינם נקיים מזיהום זה – כל אוקיינוס וים על פני כדור הארץ מושפעים.

Healthy Seas מספקת חלון ראווה ברמה האירופאית לכלכלה מעגלית וקיימות. החוזק טמון בשותפות של עסקים וארגונים לא ממשלתיים הפועלים לאותה מטרה: כוכב לכת טוב יותר וימים בריאים יותר. הסרטון המצורף באדיבות Healty Seas, NGO Ghost, ומספק אפשרות להתפעל מהפעילות שלהם.

 

ואיך תוכלו אתם לעזור לכדור הארץ? 

הנה כמה פעולות פשוטות: השתמשו בכלים רב פעמיים במקום בכלים חד פעמיים. ותרו על שימוש במגבונים לחים, אספו את הפסולת כשגמרתם לבלות בחיק הטבע, לכו לקניות עם סלים רב פעמיים, השתמשו בבקבוק מים אישי במקום בבקבוקי מים מינרליים, מחזרו, הפחיתו צריכת בשר, קנו מוצרים מקומיים וכך תסייעו להפחית משמעותית פגיעה אקולוגית כתוצאה משינוע באוויר ובים.